Tehnoloģijas ir skolēnu rokās

1717. gadā Prūsija bija pirmā valsts, kas ieviesa obligātu sākumskolu. Viss sākās ar klasi, tāfeli un krītu, un skolēniem, kuri sēdēja pie soliem rindās, ar seju pret skolotāju. Šī skola kļuva par modeli visai pasaulei. […] Marc Prensky saka, ka skolēnu smadzenes tagad ir savādāk "savienotas". Un arī ārsts Dr. Richard Restak to apstiprina savā grāmatā The New Brain: How the modern age is rewiring your mind.
[UNLIMITED – The New Learning Revolution. Gordon Dryden & Jeannette Vos]

Prensky sauc mūsdienu jauniešus par digitālajiem iezemiešiem (digital natives) un arī es lielā mērā tam pievienojos. 7.klases skolēniem, kuri nebija darbojušies vēl līdz šim ar Microsoft Office 2007. versiju, es informātikas stundā 3 minūšu laikā parādīju, ka galvenā jaunā lieta ir josla (ribbon) un lielā poga kreisajā augšējā stūrī un, ka, lielākoties, viss pārējais ir palicis tas pats. Teicu, ka viņiem jāpaņem un jāuzzīmē kādas figūras un jāievieto bilde tekstā, lai viņi pamēģina. Lielākā daļa iztika bez nekādiem jautājumiem, jo viņi jau pēc izjūtām meklē un atrod sev pazīstamās lietas. Arī fizikas stundā 8.klasei parādot mehānikas datorsimulāciju par ķermeņu izšaušanu un gravitācijas iedarbību uz tiem, viņi starpbrīdī prasīja, vai var pamēģināt un pamēģinot atrada visas izvēlnes, iespējas, ko vien šī programma piedāvā un šāva ne tikai bumbas no lielgabaliem, bet klavieres, mainīja lielgabala leņķi un izšaušanas ātrumu.

Padziļinātās matemātikas nodarbības man notiek klasē, kur ir interaktīvā tāfele, un es neapšaubāmi centos lietot visu, kas ir pieejams, lai padarītu mācīšanos interesantāku un saprotamāku. 20 min laikā es apguvu tāfeles pamatfunkcijas, bet tad, kad stundas laikā man vajadzēja paiet darbību atpakaļ, tad skolēni nāca un man teica priekšā, kur ir tā poga, ar kuru to izdarīt. Vienu dienu man neizdevās ar speciālo tāfeles rādāmrīku iekrāsot kvadrātus un uzreiz pieskrēja viens skolēns, kas teica: "Skolotāj, es jums palīdzēšu!"

Manuprāt, tehnoloģiju mācīšanās neder Prūsijas klasē, kur vienīgās 2 atšķirības ir tādas, ka tāfele ir nevis melna un uz tās raksta ar krītu, bet gan balta un uz tās raksta ar flomīšiem, un tas, ka uz galda atrodas datori. Tas pat liekas nedaudz absurdi, ka es, cilvēks, kurš nav digitālais iezemietis, mācītu skolēniem tās lietas, kas viņiem jau no dabas padodas labāk par mani. Tas būtu tāpat kā skolotājam, kam dzimtā valoda ir latviešu, mācīt krievu valodu skolēniem, kuriem tā ir dzimtā valoda. Pagājušonedēļ es ieviesu projektu metodi 10.klasēs informātikas stundās, kur vesela semestra garumā skolēni veiks projektus un pētīs, analizēs, salīdzinās un domās pielietojumus mācību procesā tādiem gadžetiem kā iPhone, HTC, Blackberry, iTunes, Podcasts, iTunes U, sociālie tīkli, blogi, Twitter, Google Maps un Google apps, informācijas meklētāji, pie reizes mācoties un lietojot 10.klasē mācīt paredzētās lietas, tādas kā informācijas meklēšana, epasta lietošana, teksta apstrāde un prezentāciju veidošana un prezentēšana.

Turu īkšķus par izdošanos un ceru arī pats daudz mācīties šajā procesā!

Advertisements

Par Gatis Narvaišs
narvaiss.lv

2 Responses to Tehnoloģijas ir skolēnu rokās

  1. Mārtiņš Kālis says:

    Izklausās, ka vismaz kaut kur informātikas stundas kļūst interesantas! 😉

  2. Līga Čakāne says:

    Man prieks, ka esi uzķēris un noformulējis to, kas notiek! Šo vajadzētu izorganizēt izlasāmu nedigitālajiem skolotājiem.

    Iesaistos projekta rezultātu gaidīšanā! Par izdošanos nešaubos.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: