Radošums : Tehnoloģijas

28.aprīlī LU Mazajā Aulā trīs manas audzināmās klases skolnieces vadīja mācību stundu, lai parādītu kādas stundas viņas gribētu savā skolā un kā parastu mācību stundu padarīt radošu.
Vairāk par šo pasākumu var uzzināt Iespējamās Misijas mājaslapā – apraksts un foto.

im_100428

Foto: F64

Šī 30 minūšu garā mācību stunda bija kā ierosinājums diskusijai par izglītību Latvijā, īpaši koncentrējoties uz Radošumu.

Diskusijā ļoti daudz komentāru bija par to vai radošums ar tehnoloģijām ir savienojams? Vai tehnoloģijas papildina vai izslēdz radošumu?

Es uzskatu, ka tehnoloģijas pašas par sevi neko nepadara radošu. Ja notiek sinhrona peles klikšķināša skolēniem kopā ar skolotāju, tad skolēniem radošā domāšana parādās tikai meklējot iemeslus kā tikt ārā no tādas klases.  Ja skolēniem ir jāuzspiež viņu izvēlētais variants uz balsošanas iekārtām, tas nav radošums. Taču tas ir reāls veids kā ieekonomēt laiku skolēnu pārbaudei, turklāt uzreiz saņemot rezultātus. Doug Lemov grāmatā "Teach like a champion" ir aprakstīta metode kā iemācīt skolēniem ātri stundas laikā savākt un nodot darbus klasē, kas, pēc aprēķiniem, ietaupa 63 stundas gadā, ko var izmantot, lai mācītos dziļāk, plašāk un vairāk. Daudzi skolotāji saka, ka viņiem nepietiek laika, lai mācītu radošumu – lūk ir tas laiks, kuru var ietaupīt, efektīvi izmantojot tehnoloģijas.

Šajā publiskajā mācību stundā mēs gribējām uzsvērt to, ka darboties ar tehnoloģijām nevajag mācīt tā, kā pierasts 20.gadsimtā – dodot instrukcijas par to, kādas funkcijas var veikt ar katru agregātu un uzreiz arī par tām visām pastāstīt. Skolnieces stundā parādīja kā viņas darbojas ar interaktīvo planšeti un uzreiz deva ar to darboties arī pārējiem. Neskatoties uz to, ka daudzi neko tādu nebija turējuši rokā, viņi darbojās intuitīvi un viņiem sanāca. Citam labāk, citam sliktāk, taču sanāca. Arī ar balsošanu nebija nekādas problēmas, turklāt, ja arī kādam rastos jautājums par lielo pogu, kas ir vidū, viņam būtu daudz lielāka interese dzirdēt atbildi, nekā, ja par visām pogām stāstītu pēc kārtas pašā sākumā. Turklāt – kā skolnieces darbojās ar visām ierīcēm! Jā, tas bija šovs, bet, ja skolēni var vadīt šovu ministru, ap 70 izglītības ekspertu un kameru priekšā, tad kāpēc lai skolēni to pašu nevarētu darīt klasē kopā ar saviem klasesbiedriem?

Izglītības un zinātnes ministre Tatjana Koķe diskusijā uzsvēra, ka tehnoloģijas ir viens no veidiem kā skolēnus ieinteresēt par priekšmetu un par mācīšanos, tā ir viena no pievienotajām vērtībām, ko tehnoloģijas ienes skolā.

f64_im_100428_041Foto: F64 

Stundā ar nolūku netika mācīts radošums, jo tas ir komplekss process un 10.klases skolniecēm bez pedagoģiskas izglītības tas būtu nereāls uzdevums.

Šīs mācību stundas radošais uzdevums bija izdomāt problēmu risinājumus, kas arī ir viena no visbiežākajām vajadzībām, kur izmantot radošo domāšanu. Tika dotas vairākas problēmas, kuras 15.gs bija jāpārvar, lai varētu kuģot okeānā un pirmais uzdevums bija izvēlēties 3 svarīgākās no tām, kurām tad arī meklēt risinājumus. Šajā uzdevumā lieliski noderēja balsošanas sistēma – uzreiz zināms rezultāts, pasvītrojam tos 3 rezultātus, par kuriem visvairāk nobalsoja un darbojamies tālāk. Tālākais ir uzdevums izdomāt dažādus problēmrisinājums, kurus nepieciešams sašķirot 2 daļās – vienā tos, kuri būtu reāli 15.gs risinājumi un otrā – pārējos.

Kopumā uzskatu, ka šī stunda rosināja uz diskusijām ne tikai par radošumu un tehnoloģijām, bet arī par to, vai tā bija Vēstures vai Ģeogrāfijas stunda un kādi ir ieguvumi dalot stundas priekšmetos un kādi dalot pa tēmām, par to, kas īsti ir radošums un vai tas eksistē visās sfērās un par to, kā to mācīt. Konkrētas atbildes uz šiem jautājumiem netika iegūtas, taču ekspertu diskusija neapšaubāmi paplašināja visu iesaistīto cilvēku skatu punktu uz izglītības vajadzībām un skolu nākotni.

Advertisements

Par Gatis Narvaišs
A teacher in Dobele, Latvia in Iespējamā Misija under Teach For All network.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: