iPad skolās. Kādas ir priekšrocības?

Maija beigās kopā ar 15 citiem skolotājiem un skolu direktoriem no Eiropas biju Londonā uz Apple Professional Development Workshop. Mēs dalījāmies pieredzē par iPad izmantošanu skolās, kā arī uzzinājām vairākas jaunas lietas, ko tālāk nodot skolotājiem savās valstīs.

IMG_0103

Tehnoloģija šajā seminārā nekad nebija primārais. Mēs, skolās, gribam skolēniem mācīt aktuālās prasmes, iemaņas, vērtības un arī zināšanas un mums vajag, lai resursi kvalitatīvi tiktu izmantoti. Lai iekārtas skolās nestāv iepakotas. Ir svarīgi, ka tehnoloģijas māca cilvēks, kas pārzina skolēnus, skolu, standartu, mācību programmu paraugus, eksāmenus. Par jēgpilnu tehnoloģiju mācīšanu jau rakstīju rakstā "Vai tehnoloģijas šobrīd skolēna rokās ir rīks?". Tāpēc man patīk Apple stratēģija, ka skolotājiem strādāt ar Apple tehnoloģijām māca skolotāji, kas paši darbā ar skolēniem aktīvi izmanto tehnoloģijas.

Planšetdatoru vai klēpjdatoru?

Līdz šim semināram man likās, ka nav liela atšķirība, vai skolā skolēniem mācībām ir pieejami planšetdatori vai klēpjdatori, taču šo divu dienu laikā mans viedoklis mainījās. Šobrīd vēl izteiktāk redzu tās milzīgās priekšrocības, kas ir planšetdatoriem. (No planšetdatoriem visvairāk esmu lietojis iPad 2 un uzskatu, ka tas skolām šobrīd iekārtas un programmatūras kvalitātes, pieejamības un cenas ziņā ir visatbilstošākais. Runājot ar citiem šo kursu dalībniekiem nonācām pie secinājuma, ka tieši iPad 2 kādu laiku būs standarts skolās.)

  • Kamera un programmatūra kopā. Skolēni var nobildēt to, kā viņi veic eksperimentu, un uzreiz izveidot prezentāciju, komiksu, video vai stop-motion video. Var nofilmēt cilvēku intervijas, izmantot kameras iespējas dažādās aplikācijās (iesaku apskatīties aplikācijas – Video Physics, VitalSigns, Heart Rate)
  • Mobils un robusts. Ērti paņemt iPad un veikt pētījumus ārā. Bildēt koku lapas un ķērpjus, vēsturiskas celtnes un pieminekļus, izmantot GPS, vai pierakstīt mērījumus. Ir izveidoti arī tadi aizsargapvalki, ka, nometot zemē, ierīce paliek neskarta (piem. SuperShell). Ierīces masa ir pietiekami maza, lai to varētu paņemt līdzi visur. Ilgais baterijas laiks nodrošina to, ka skolā planšeti nav jālādē. (Sporta skolotājs no Šveices minēja, ka viņš baseinā ar iPad filmē to, kā katrs skolēns peld un uzreiz parāda video individuāli skolēnam, pārrunājot, ko uzlabot.)
  • Iespēja momentāni risināt problēmas un sadarboties. Ja tu nezini kādu vārdu angļu, krievu franču valodā, Google Translate ir tev blakus jebkurā stundā. Ja vajag uzzināt, kāds ir Zemes rādiuss, kurā gadā piedzima Lielbritānijas karaliene, kāds bija Latvijas IKP 2010.gadā, vai kādi citi jautājumi – atbilde ir automātiski pieejama. Var ātri uzskicēt grafiku, apskatīt pasaules karti, integrēt un pie reizes mācīt, kā problēmas risināt uzreiz, ka tām nav vajadzīga datorlaboratorija un ka to ikviens var izdarīt. Turklāt planšetes "neatdala" komandas biedrus ar vertikālo ekrānu, ir ērtāk sadarboties, kopā strādāt pie vienas problēmas. (Mani ļoti piesaistīja piemērs, kā Google Translate svešvalodu skolotāji izmanto valodu apguvei. Skolēni var trenēt izrunu, ierunājot teikumus svešvalodā un redzot, vai programmatūra atpazīst ierunāto tekstu – vai ir pietiekami skaidra izruna.)
  • Programmatūra vairs nav sķērslis. Uz iPad var uzlikt gan prezentāciju, gan teksta apstrādes programmas, gan izklājlapas, mīnuss gan ir teksta ievade, kad jāraksta kādi garāki pārspriedumi vai esejas, taču arī to var uztrenēt.
  • Momentā ieslēdzas. It kā nekas liels un arī nav pats svarīgākais, bet, ja, kamēr ieslēdz datoru un ielogojas, paiet 1 minūte, visā skolas laikā tas sastāda 1 min * 5 darba dienas * 35 nedēļas * 12 gadi / 60 minūtes stundā = 35 stundas nelietderīgi pavadīta laika.
  •  

    Grūtības planšetdatoru ieviešanai skolās.

  • Atbildības dalīšana starp vecākiem un skolu. Planšetes ir piemērotas vienam lietotājam, līdz ar to arī vislielāko efektivitāti var sasniegt, ja katram skolēnam ir savs iPad, kuru viņš ņem līdzi uz visām stundām. Lielais jautājums – ja planšetes nopērk skola, vai atļaut tos ņemt līdzi uz mājām. No izglītības viedokļa – jā, jo tā mēs nodrošinām 24/7 mācīšanos, skolēns var risināt arī savus ārpusskolas uzdevumus ar planšetdatora palīdzību. Visbiežāk skolu praksē ir tā, ka vecāki iemaksā drošības naudu, vai palēnām atpērk ierīci no skolas. Protams, tur ir jāiegulda milzīgs darbs, izglītojot vecākus par to, ka tā ir mācību ierīce un kam tā paredzēta.
  • Internets kā ļaunums. Zinu, ka daudzas skolas Latvijā cīnās pret to, ka skolēni lieto internetu skolā, stundās savos mobilajos telefonos. Mobilo sakaru tīkli jau piedāvā ļoti zemu cenu par mobilo internetu, tā kā WiFi bloķēšana skolā drīz vairs šo nerisinās. Es uzskatu, ka skolas uzdevums ir mācīt skolēnus strādāt apstākļos, kad kabatā pīkst (vai vibrē) īsziņas un twitteris, jāmāca skolēniem paškontrole, jāmāca koncentrēšanos darbam. Mana pieredze skolā rāda, ka skolēniem var iemācīt strādāt, arī tad, ja internets nav atslēgts un telefonu, ieejot klasē, neviens neatņem. Šajā ziņā gan strādāšana ar mobilo datorklasi – portatīvajiem datoriem būtu vēl grūtāk, jo starp skolēnu un skolotāju (vai vairākiem skolēniem, kuri strādā grupā) ekrāns izveido fizisku šķērsli.
  •  

    Nākotne vai tagadne?

    Kamēr notika dalīšanās ar pieredzi, tviterī rakstīju: "Šajā seminārā esmu vienīgais no Latvijas. Diemžēl mēs vēl esam IT akmens laikmetā skolās, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm." Laikam jau realitātes sajūta, esot vienā telpā ar dažiem no visentuziastiskākajiem Eiropas skolotājiem, kas transformē savu klasi, izmantojot tehnoloģijas, realitātes sajūta sašķiebās. Laikam jau nav liela atšķirība starp Latviju un citām Eiropas valstīm. Ja atskaita britus un īrus, starptautiskās skolas un skolas, kurās ir bērni ar īpašām vajadzībām, tad pārējie ir tehnoloģiju entuziasti.

    Pāris cilvēki no valsts gan nedod kopīgo bildi, taču tā bilde, kas tika radīta, bija patiešām iespaidīga.

    Video no Čehijas par iPad strādājot ar bērniem ar īpašām vajadzībām http://www.youtube.com/watch?v=RYClk4zV8yQ

    Video par iBooks 2 digitālajiem mācību materiāliem
    http://www.youtube.com/watch?v=1qo3nYQu6FM

    IMG_1213

    Šī raksta uzmetums rakstīts uz iPad, braucot autobusā. 

    Advertisements

    Par Gatis Narvaišs
    A teacher in Dobele, Latvia in Iespējamā Misija under Teach For All network.

    2 Responses to iPad skolās. Kādas ir priekšrocības?

    1. Ideja jau laba (vienu reizi ar par šo domāju), bet ir viens liels bet. Cena tam visam Apple. Es domāju labak kadu Android panelīti neka Apple (Taka viens projeklts indijā). Zinu ka ir tas iBooks bla bla bla, nejau visi var atļauties Mac lai veidotu grāmatas. Runajot pa Apple man nav pretenzijas, bet cena ir tas kas traucē. Vismaz skatoties uz mūsu vietējo skolu/-as Dobelē.

      • iPad šobrīd izglītības mērķiem ir daudzreiz piemērotāks un noderīgāks, ņemot vērā gan milzīgo izglītības aplikāciju skaitu, iBooks, baterijas laiku, kā arī to, ka tas ir daudz intuitīvāks kā citas planšetes, kas nodrošina to, ka skolēnu (un arī skolotāju) apmācības laiks, lai viņi varētu jēgpilni strādāt ar iPad ir krietni īsāks.
        Ja runājam par cenu, tad es domāju, ka pāris gadu laikā tas kļūs daudz pieejamāks. Skolās ideāli der iPad 2, kura cena droši vien tuvākajā laikā vēl kritīsies. Aprēķināju ar šībrīža lētākā iPad 2 cenu 279Ls (http://www.i-deal.lv/iPad_2_cenas.html), ja iPad paliek skolēnu īpašumā. Ja 10.klases sākumā skolēni iegādājas iPad vidusskolai (skolas finansētā bezprocentu līzingā) un iemaksā 10%, kas ir 30Ls, tad mēnesī vecākiem visus 3 gadus ir jāmaksā 7Ls, kas, manuprāt, nav daudz, ja ņem vērā, ka ierīce paliek skolēniem un uz tā varētu mazināt kopēšanas izmaksas.
        Piekrītu, ka tas nav ātri, lēti un vienkārši, taču tas nav nemaz tik neiespējami vai nereāli.

    Komentēt

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: